سلامتی

تقویت سیستم ایمنی بدن با این مواد غذایی

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مطمانا تا حالا براتون پیش اومده که بطور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی احساس بیماری کرده باشید و برای دو روز الی یک هفته این حس بیماری در شما مونده باشه. مثلا سرما خوردگی و آنفولانزا یکی از این نوع بیماری هاست که ناگهانی وارد بدن ما میشه و در صورتی که بدن ما نتونه با عامل این بیماری مقابله کنه، احساس بیماری میکنیم و واقعا هم مریض شده ایم. دلیل اصلیی که بدن ما نتونسته با عامل این بیماری مقابله کنه در بیشتر مواقع ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن مون هستش که در اثر عوامل مختلف این اتفاق افتاده.

حالا چاره چیست ؟

یکی از راههایی که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن میشه اتخاذ استراژی های زندگی سالم هستش که برخی از این استراتژی ها رو در زیر براتون آوردیم:
  • رژیم غذایی غنی از مرکبات،غلات ، میوه ها، سبزی ها، مغز ها و …
  • ورزش مناسب
  • حفظ یک وزن متناسب
  • کنترل فشار خون
  • خواب کافی
  • عدم افراط در مصرف نوشیدنی های الکلی
  • ترک سیگار
  • ترک کارهایی که باعث ضعف و سردی در بدن میشوند
  • انجام کارهایی برای کاهش استرس مثل مدیتیشن
  • و …
در این مقاله از بخش نسخه های شفا بخش قصد داریم برخی از مواد مغذی که برای افزایش ایمنی بدن مناسب هستند رو معرفی کنیم. پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

1.مرکبات

اکثر افراد به محض این که سرما می‌خورن به سراغ ویتامین C می‌روند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود. گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است. پرطرفدارترین مرکبات : گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش و نارنگی
به دلیل این‌که بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، ما به طور روزانه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم. تقریبا تمام مرکبات دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آب لیمو به غذا اضافه کنیم یا چند تیکه پرتقال بخوریم.

2.فلفل دلمه ای قرمز

اگر فکر می‌کنید مرکبات بیشترین میزان ویتامین C را بین تمام میوه‌ها و سبزیجات دارند، اشتباه می‌کنید. هر گرم فلفل دلمه‌ای قرمز، دو برابر هر گرم مرکبات ویتامین C دارد. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به سلامت پوست هم کمک کند.

مطالعه بیشتر: معجون دوسین چیست؟ + خواص و شگفتی های ترکیب عسل و سیاهدانه

 

3.کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر، بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی تبدیل کرده است که می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای حفظ خواص بروکلی بهتر است این سبزی تا جای ممکن کم پخته شود؛ و بهتر اینکه آن را به صورت خام مصرف کنید.

4.سیر

سیر تقریبا در غذاهای اکثر نقاط جهان استفاده می‌شود. سیر غذا را مزه‌دار می‌کند و برای سلامتی لازم است. تمدن‌های اولیه به خواص سیر در مبارزه با عفونت پی برده بودند. بر اساس تحقیقات، سیر همچنین فشار خون را پایین می‌آورد و روند سخت شدن جداره‌ی عروق را کند می‌کند. به نظر می‌رسد خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ناشی از داشتن مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین باشد. همچنین میتوان از پودر سیر نیز استفاده کرد.

5.زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گیاهانی است که خیلی از افراد هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا به سراغ آن می‌روند. زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و با این کار باعث کاهش گلودرد و دیگر علائم التهابی بیماری شود. زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند. با این که از زنجبیل در بسیاری از شیرینی‌ها استفاده می‌شود، این گیاه طعم تندی دارد که به دلیل وجود ترکیبی به نام جینجرول است؛ این ماده از نظر شیمیایی هم‌خانواده‌ی ماده موثر فلفل تند یعنی کپسایسین محسوب می‌شود که می‌تواند به کاهش دردهای مزمن و همچنینن کاهش کلسترول کمک کند. طبع زنجبیل گرم است.

6.بادام

وقتی قرار به مبارزه و جلوگیری از سرماخوردگی باشد، ویتامین E بعد از ویتامین C قرار می‌گیرد.
ویتامین E کلید سیستم ایمنی سالم است. این ویتامین جزو ویتامین‌های قابل حل در چربی است؛ به این معنی که برای جذب نیاز به چربی دارد. مغزهایی مانند بادام شیرین، سرشار از ویتامین و چربی‌های مفید هستند. نصف فنجان بادام شیرین، برابر با ۴۶ عدد بادام کامل، تقریبا ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E را برآورده می‌کند.

 

7.زردچوبه

ممکن است زردچوبه را به عنوان ترکیب اصلی بسیاری از ادویه‌ها بشناسید.
اما این ماده سال‌هاست که به عنوان یک ضدالتهاب قوی برای درمان رماتیسم مفصلی و آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است میزان مناسبی از کورکمین که ماده اصلی موجود در ترکیبات زردچوبه است، می‌تواند آسیب عضلات بر اثر ورزش را ترمیم کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با هلیله سیاه، ماده ای اعجاب انگیز

 

8.چای سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو فلاونوید دارند که نوعی آنتی‌اکسیدان است.
علاوه بر این چای سبز مقادیری زیادی اپی‌گالوکتشین گالات یا EGCG دارد که یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگر است. EGCG باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. عملیات تخمیر در تولید چای سیاه میزان زیادی از EGCG را از بین می‌برد. در حالی که چای سبز به دلیل عبور نکردن از مراحل تخمیر، EGCG خود را حفظ می‌کند.

 

9.کیوی

میوه کیوی به طور طبیعی حاوی میزان زیادی ترکیبات مفید شامل فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است.
ویتامین C موجود در کیوی سلول‌های سفید را تقویت می‌کند تا با هرگونه عفونت مبارزه کنند، درحالی که دیگر ترکیبات مفید کیوی، در حفظ عملکرد صحیح سایر بخش‌های بدن موثرند.

10.تخم آفتابگردان

مغز تخم آفتاب‌گردان سرشار از مواد مغذی شامل فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است.
این دانه‌ها همچنین به طرز شگفت‌انگیزی از ویتامین E سرشارند و می‌توانند تا ۸۲ درصد از نیاز روزانه بدن ما را تنها با مصرف یک چهارم فنجان در روز تامین کنند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و در فرایند تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. آووکادو و سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره از جمله دیگر خوراکی‌هایی هستند که میزان زیادی ویتامین E دارند.

11.فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین منبع خوبی از ویتامین A و C است و به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. همچنین به مقدار کافی ویتامین E دارد. فلفل قرمز شیرین کم‌کالری است، بنابراین می‌توانید آن را به راحتی به هر وعده‌‌ی غذایی اضافه کنید. می‌توانید آن را در املت بریزید یا پس از سرخ کردن به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی میل کنید.

12.اسفناج

این سبزی با برگ‌های پهن و سبز تیره‌اش، علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین C است، حاوی آنتی‌اکسیدان و بتاکاروتن هم هست. این ترکیبات علاوه بر مبارزه با عفونت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کنند. اسفناج هم مانند کلم بروکلی نباید زیاد پخته شود. فقط در این صورت می‌تواند مواد مغذی‌اش از جمله ویتامین A را حفظ کند. مصرف خام یا کم‌پخته اسفناج مانع از تبدیل اسید اگزالیک موجود در آن به کریستال‌های این ماده می‌شود. اسید اگزالیک به‌شکل کریستال برای کلیه‌ها زیان‌آور است.

برخی از توصیه های حکمای طب سنتی_اسلامی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

  • خوردن روزی 1  الی 3 عدد سیر
  • معجون سیر و لیمو (آنتی اکسیدان فوق قوی)
  • دمنوش آویشن و عناب
  • دمنوش چای کوهی
  • دمنوش مریم گلی و مریم نخودی
  • معجون دوسین، ترکیب سیاهدانه و عسل (تقویت کننده، آنتی ویروس و آنتی باکتری طبیعی)
  • شربت حیات (تجویز دکتر روازاده)
  • شربت پونه
  • دمنوش چهارگل (تب بر، تنظیم کننده اخلاط بدن، ضد سرفه های خشک)
  • داروی امام کاظم (ع) (ترکیب هلیله سیاه، مصطکی و شکر سرخ)
در پایان باید این مورد را نیز ذکر کرد که برای موارد ذکر شده فقط برخی از مواد غذایی و داروهای مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بودند و بهتر اینست که برای اطمینان بیشتر با پزشک خود و یا پزشکان طب سنتی مشاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *